Lista aktualności
Remonty i konserwacja dróg leśnych
Linia maszyn drogowych OTL Jarocin zawiera kompletną ofertę urządzeń potrzebnych do przeprowadzania budowy, remontów i konserwacji dróg gruntowych oraz utrzymania w należytym stanie poboczy i rowów.
W związku z rosnącymi kosztami budowy i utrzymania gruntowych dróg leśnych oraz dojazdów przeciwpożarowych Ośrodek Techniki Leśnej w Jarocinie wychodząc naprzeciw potrzebom stworzył linię maszyn i urządzeń do budowy, remontów i bieżącej konserwacji dróg. Dzięki zastosowaniu urządzeń drogowych montowanych na ciągnikach rolniczych i leśnych redukowane są koszty utrzymania sprzętu drogowego w porównaniu do kosztów utrzymania drogich w zakupie, wyspecjalizowanych, samobieżnych maszyn drogowych przeznaczonych wyłącznie do jednego rodzaju prac. Wiele urządzeń drogowych produkowanych w OTL Jarocin posiada swoje, zamknięte układy hydrauliczne z własną pompą hydrauliczną napędzaną poprzez wał WOM ciągnika, co pozwala na dowolne agregowanie z różnymi ciągnikami bez obawy o zabrudzenie oleju w układzie hydraulicznym.
Maszyny drogowe OTL Jarocin można podzielić na kategorie pod względem przeznaczenia:
- rozdrabnianie wgłębne,
- doziarnianie nawierzchni,
- wyrównywanie i profilowanie,
- zagęszczanie,
- utrzymanie rowów, poboczy i skrajni,
- odśnieżanie.
Rozdrabnianie wgłębne
Zarówno w przypadku budowy, jak i remontów dróg gruntowych niezbędnym zabiegiem rozpoczynającym prace jest rozdrabnianie wgłębne. Pozwala ono na rozbicie gruntu oraz rozdrobnienie sporadycznie występujących kamieni, gruzu, czy też korzeni wrastających w drogę. Zabieg ten umożliwia i ułatwia późniejsze prace równiarką. Jest to najtańsza metoda rekultywacji wgłębnej drogi.
OTL Jarocin produkuje trzy typy rozdrabniaczy do wykorzystania w trakcie prac drogowych.
Rozdrabniacze z zębami stałymi RS posiadają noże z węglikami spiekanymi. Są to urządzenia przeznaczone do porządkowania powierzchni na zrębach, jednak dzięki możliwości obniżenia korpusu względem płóz pozwalają na rozdrabnianie gruntu do 8 centymetrów poniżej powierzchni, co umożliwia ich wykorzystanie do prac drogowych. Do wyboru są trzy szerokości robocze: 150, 200 oraz 220 centymetrów.
Rozdrabniaczem drogowym RSD można rozdrabniać grunt porośnięty darniną i korzeniami lub drogi gruntowe wcześniej utwardzone miejscowo np. gruzem budowlanym lub odpadami asfaltowymi. Posiada regulowaną głębokość pracy w zakresie do 20 centymetrów w głąb gruntu, a szerokość robocza urządzenia wynosi 2 metry. Dzięki uniwersalnej budowie można zastosować jedno z trzech dodatkowych narzędzi wspomagających przeprowadzenie prac drogowych, tj.:
- wał ugniatający
- płyta wyrównująca – zagęszczająca wstępnie nawierzchnię poprzez wibracje
- lemiesz wyrównujący
Konstrukcja rozdrabniacza umożliwia również pracę przy porządkowaniu zrębów po zmianie płóz z drogowych na zrębowe.
Urządzenie UDM to ciężki rozdrabniacz, który może posłużyć zarówno do rozdrobnienia budowanej lub remontowanej drogi na głębokość do 30 centymetrów, jak również do mieszania cementu lub innych stabilizatorów z gruntem rodzimym.
Doziarnianie nawierzchni
Często prace drogowe wymagają doziarnienia nawierzchni, dowiezienia materiałów sypkich lub kruszywa. OTL Jarocin jest producentem przyczep i podwozi, na których mogą być zastosowane nadwozia skrzyniowe lub kontenery do materiałów sypkich.
Przyczepa hakowa PH posiada mechanizm samodzielnego za- i rozładunku nadwozi – kontenerów. System hakowy ma funkcję wysypu, dzięki czemu po zamontowaniu kontenera do materiałów sypkich przyczepa może służyć jako wywrotka o ładowności do 10 ton.
Ramowa przyczepa zrywkowa PR-01 może zostać wyposażona w nadwozie skrzyniowe z mechanizmem wysypu o ładowności do 6,5 tony, dzięki czemu z powodzeniem może być wykorzystywana przy budowie i remontach dróg.
Wyrównywanie i profilowanie
Równanie nawierzchni dróg gruntowych wymaga mocnych i przemyślanych konstrukcji o wielu możliwościach regulacji, aby nadać drodze odpowiedni profil oraz aby uniknąć kopiowania nierówności drogi. OTL Jarocin obecnie produkuje trzy typy równiarek drogowych.
Równiarka V3-220 to lekka równiarka trzylemieszowa o szerokości roboczej 220 centymetrów przeznaczona przede wszystkim do remontów dróg gruntowych. Dzięki długiej ramie nie ma efektu kopiowania nierówności drogi, a odpowiednio dobrane kąty skrawania i utwardzone lemiesze skutecznie wyrównują nierówności i koleiny w gruncie. Hydrauliczne sterowanie umożliwia bezstopniową regulację głębokości pracy i profilu odnawianego przejazdu.
Do wstępnego zagęszczenia przemieszczonego materiału na drodze, równiarka opcjonalnie wyposażona jest w hydraulicznie podnoszony wał ugniatający. Sterowanie pracą równiarki w całości odbywać się może z kabiny ciągnika. Istnieje możliwość dociążenia ramy równiarki.
Równiarka V4-240 to czterolemieszowa równiarka o szerokości roboczej 240 cm. Dzięki długiej ramie, odpowiednio dobranym kątom skrawania i czterem utwardzonym lemieszom, maszyna skutecznie wyrównuje nierówności i koleiny, a hydrauliczne sterowanie umożliwia bezstopniową regulację głębokości pracy i profilu odnawianego przejazdu. Znaczna masa urządzenia oraz możliwość dociążenia ramy dodatkowymi obciążnikami powodują, że równiarką V4-240 niwelować można nawet znaczące nierówności.
Równiarka V1 to urządzenie o szerokości roboczej 3,5 metra zaczepiane na TUZ z przodu ciągnika rolniczego przeznaczone do prac przy budowie, remoncie i konserwacji dróg gruntowych. Konstrukcja równiarki umożliwia regulację położenia lemiesza roboczego w 3 osiach oraz jego wysunięcie poza obrys równiarki. Wszystkie elementy urządzenia są napędzane z hydrauliki zewnętrznej ciągnika i sterowane z kabiny operatora. Elementy sterowania posiadają możliwość zamontowania w kabinie operatora oraz zdemontowania (po zakończeniu sezonu prac) i rozpięcia od układu wykonawczego na urządzeniu.
Zagęszczanie
Rozdrobniona, doziarniona i wyprofilowana droga wymaga zagęszczenia w celu stworzenia jednolitej, utwardzonej nawierzchni, która będzie mogła zostać poddana obciążeniom. W swojej ofercie maszyn drogowych OTL Jarocin posiada dwie maszyny przeznaczone do zagęszczania dróg.
Płyta wyrównująca PW składa się z trzech płyt wleczonych wyposażonych we własne układy hydrauliczne wymuszające drgania. Posiada własny układ hydrauliczny napędzany poprzez WOM ciągnika rolniczego. Wykorzystywana jest do zagęszczenia wierzchniej warstwy drogi gruntowej.
Wał WBR wyposażony jest w układ wymuszający wibracje. Przeznaczony jest do zagęszczenia wyrównanej, luźnej powierzchni w trakcie remontu i konserwacji dróg gruntowych. Używając wału z włączoną wibracją zagęszcza się grunt na głębokości 25-50 centymetrów. W celu zagęszczenia wierzchniej warstwy należy dokonać kilkukrotnego przejazdu wałem bez załączania wibracji. Zastosowanie walca pozwala na znaczne przyspieszenie oraz polepszenie jakości prac remontowych drogi. Urządzenie posiada własny zamknięty układ hydrauliczny napędzany z WOM ciągnika rolniczego.
Walec WBR może być transportowany między miejscami pracy i do lub z miejsca magazynowania wyłącznie na przeznaczonych do tego środkach transportu lub platformach. OTL Jarocin stworzył dwa rozwiązania do transportu walca: przyczepa hakowa PH, na którą można wciągnąć różnego typu nadwozia, między innymi nadwozie przeznaczone do transportu walca WBR oraz platforma PT do przewozu walca WBR, która posiada własny układ zawieszenia z kołami.
Utrzymanie rowów, poboczy i skrajni
W celu odpowiedniego odprowadzenia wody opadowej z drogi, jak również dla zachowania właściwego światła przejazdu drogi wymagana jest konserwacja rowów, poboczy oraz skrajni. Mechanizacja prac z tym związanych obniża czasochłonność, co pozwala na znaczną redukcję kosztów konserwacji.
Pługofrez PR-H2 służy do czyszczenia i konserwacji rowów wzdłuż dróg leśnych. W sprzyjających warunkach pozwala na zakładanie rowów. W czasie pracy obracająca się głowica wykonuje w glebie rów o głębokości do 60 cm. Konstrukcja urządzenia umożliwia wyrzut urobku z konserwowanego rowu „do lasu” lub „na drogę”. Pługofrez posiada własny agregat hydrauliczny napędzany z WOM ciągnika.
Rozdrabniacz do poboczy RBR przeznaczony jest do wykaszania rowów i poboczy. Głowica bijakowa o szerokości roboczej 110 cm jest w stanie rozdrobnić roślinność o średnicy do 10 cm. Maksymalny zasięg pracy 4,2 metra pozwala na swobodne wykaszanie roślinności na poboczach, skarpach, przeciwskarpach i w rowach. Rozdrabniacz RBR posiada własny agregat hydrauliczny napędzany z WOM ciągnika.
Na specjalne zamówienie istnieje możliwość wykonania rozdrabniacza do poboczy montowanego na przednim TUZ ciągnika.
Konstrukcja urządzenia pozwala na zawieszenie na wysięgniku głowicy tarczowej P4T do obcinania gałęzi. To rozwiązanie znacznie redukuje czasochłonność przy pracach związanych z przycinaniem skrajni.
Odśnieżanie
Ośrodek Techniki Leśnej w Jarocinie produkuje dwa typy pługów odśnieżnych.
Zimowy pług lemieszowy ZPL jest urządzeniem zawieszanym na TUZ ciągnika. Lemiesz odśnieżny o szerokości roboczej 260 centymetrów składa się z dwóch części. Kąt odgarniania przez każdą z części jest hydraulicznie i niezależnie bezstopniowo regulowany. Odpowiednie ustawienie odkładnic pługa przy użyciu siłowników hydraulicznych pozwala na odgarnianie na lewą lub prawą stronę, a przy ustawieniu minimalnej długości obu siłowników możliwe jest odgarnianie symetryczne na obie strony.
Pług ZPW posiada wał ślimakowy o szerokości roboczej 230 cm, który w trakcie pracy zbiera zalegający śnieg i przekazuje do wirnika, który wyrzuca go przez komin w ustawionym kierunku. Jest szczególnie przydatny w miejscach, gdzie brakuje przestrzeni na zepchnięcie śniegu na bok przez tradycyjny pług lemieszowy.